Projekat “Podsticanje razvoja empatije kod dece predškolskog uzrasta i učenika nižih razreda osnovnih škola“
Vesti | 2.10.2024. Nazad na VestiDom zdravlja “Novi Sad” u saradnji sa Gradskom upravom za zdravstvo realizuje projekat “Podsticanje razvoja empatije kod dece predškolskog uzrasta i učenika nižih razreda osnovnih škola“. Prve radionice će se održati 03.10.2024. godine u OŠ „Sveti Sava“ Rumenka.
U okviru radionica planiramo da podignemo nivo informisanosti dece o osećanjima i saosećajnosti, da ih edukujemo o potrebi razvoja saosećajnosti u svakodnevnim odnosima i potrebi prihvatanja različitosti u svojim vršnjačkim grupama.
Empatija je sposobnost da razumemo kako se druga osoba oseća. Bez ove veštine nemoguće je stvoriti čvrsta prijateljstva niti izgraditi osećaj zajedništva i povezanosti kod učenika. Prema Žarku Trebješaninu, empatija je definisana doslovno kao “uosećavanje” “uživljavanj” u emocionalno stanje, mišljenje i ponašanje drugih ljudi. Još od malih nogu dete je upućeno na to da kroz interakciju i druženje sa vršnjacima postaje spremno da razvija mnoge osobine emocionalne inteligencije, ali i samu empatiju.
Empatija obuhvata osećaje brige prema drugima, koje doživljavamo pri opažanju patnje drugih. Važno je istaći i činjenicu da je empatija jedan od bliskih činilaca i preduslova prihvatanja dece sa specifičnim različitostima od većine. Ukoliko decu naučimo da sarađuju, ne odbacuju i da se igraju i sa svojim drugarima koji nose naočare, imaju poteškoće u govoru ili dolaze iz strane zemlje, te imaju prepreke u komunikaciji, možemo kod deteta da razvijemo empatiju.
Deca tek između pete i osme godine života razvijaju doživljaj drugih ljudi u svom okruženju kao zasebnih jedinki koje imaju sopsvetni život, identitet i prošlost. Na osnovu primera iz svakodnevice moguće je uticati na to da dete počne vremenom samostalno da zaključuje o osećanjima drugih. Empatična deca imaju bolje socijalne veštine i emocionalnu inteligenciju. Deca koja imaju razvijene socijalno-emocionalne veštine pokazuju manje agresije i bolje moralno rezonovanje. Oni takođe pokazuju više krivice kada prave greške i poštuju pravila, čak i bez nadzora. Empatična deca češće pomažu onima koji su u nevolji, a manje je verovatno da će učestvovati u maltretiranju.